Doktor Ini Dedah 3 Rahasia Bagaimana Ingin Dapatkan Kulit Cantik, Bersih dan Gebu Seperti Artis Korea


Kita semua inginkan kulit muka yang bersih, gebu, cerah dan tak berkawah seperti artis Korea kan. Bukan artis sahaja, malah boleh katakan majoriti penduduk di Korea mempunyai kulit yang kita dambakan. Tapi apa rahsia diorang eh? Haa, kalau korang nak tahu, baca penjelasan doktor ni. Ohh, baru tahu. Tapi macam dah terlambat je kalau kami nak praktikkan ni.. Huhu

‘Orang Korea asal tidaklah secantik mana, rupa biasa-biasa ja. Namun..’

KULIT K-POP
Cantik ke orang korea selatan?
Orang korea asal tidaklah secantik mana, rupa biasa-biasa saja. Namun mereka rata-rata mempunyai kulit yang cantik. Warga tua mereka walaupun dah berumur, tetap berkulit tegang dan lambat berkedut.

Walaupun pembedahan kosmetik adalah biasa di korea, namun kecantikan kulit takkan dapat diperolehi daripada pembedahan. Pembedahan kosmetik hanya memperbaiki struktur muka, bukan kulit muka.

Tak seperti rakyat negara kita yang suka mengambil jalan pintas mahukan kulit cantik dengan menggunakan penjagaan kulit yang mengandungi merkuri dan hidroquinon atau suntikan vitamin; orang korea rata-rata mengamalkan budaya penjagaan kulit sihat jangka panjang sedari usia muda.

Pertama, beratkan soal kesihatan

mereka amat menitik beratkan soal kesihatan. Ini kerana sistem perubatan mereka sangat mahal dan tak ditanggung kerajaan. Mereka tak mampu untuk jatuh sakit. Jadi mereka banyak bersenam dan menjaga pemakanan. Tak seperti orang kita, sudahlah perubatan disubsidi kerajaan sehingga 95%, ubatan percuma pun seringkali kita bazirkan. Lagi berumur, lagi makan sesuka hati, seolah-olah tiada esok bagimu.

Warga tua mereka sering memenuhi pusat rekreasi untuk melakukan aktiviti seperti memanjat gunung, merentas hutan supaya kekal sihat. Warga tua kita pula sinonim dengan berpenyakit 3 dan 4 serangkai, sedangkan warga tua mereka cergas dan sihat.

Kedua, jaga pemakanan

dari segi pemakanan; lauk pauk harian mereka jarang yang bergoreng atau bertumis seperti kita. Kebanyakan lauk mereka direbus atau distim. Mereka juga makan nasi seperti kita; malah nasi dimakan 3 kali sehari termasuk sarapan pagi. Tetapi berbeza dari segi lauk pauk. Lauk kita mengandungi protein sehingga 3 jenis (ayam, daging, ikan) dan hanya satu jenis sayur. Tetapi lauk mereka mereka mengandungi hanya satu jenis protein dan 5 atau 6 jenis sayur bagi setiap hidangan.

Dari segi kesihatan dan makanan saja kita dah kalah teruk.

Ketiga, ambil berat penjagaan kulit pada zaman persekolahan

Ketiganya, penjagaan kulit kita lazimnya bermula lambat apabila usia masuk 20an; iaitu apabila memasuki alam pekerjaan. Penjagaan kulit mereka pula bermula dari zaman persekolahan.
Umumnya, mereka sangat obses dengan penggunaan sunscreen. Tak boleh keluar rumah jika tak sapu sunscreen. Betullah tu, kerana sinaran UV boleh mempercepatkan proses penuaan.

Penjagaan kulit kita umumnya mengandungi 2 atau 3 langkah; iaitu mencuci muka, memakai toner (kadang ya, kadang tidak), seterusnya pelembab muka. Tetapi penjagaan kulit mereka, paling cincai pun ada 7 langkah:

1. Membersihkan muka dari alat solek dengan pencuci berasaskan minyak (cleansing oil)
2. Mencuci muka dengan pencuci muka. Mereka amat memberatkan double cleansing.
3. Menggunakan toner bagi membuang sisa-sisa alat solek dan pencuci muka. Kulit yang bersih adalah kulit yang sihat.
4. Menggunakan esen muka bagi membantu penyerapan pada kulit.
5. Menggunakan serum muka. Serum akan memperbaiki kulit dari dalam.
6. Meletakkan pelembab muka bagi mengekalkan serum didalam kulit.
7. Memakai topeng perawat muka (mask) ataupun topeng tidur (sleeping mask).

‘Tak guna kulit tegang tapi badan terbarai akibat tak jaga kesihatan

Anda boleh nampak sendiri betapa licin dan mulusnya wajah mereka. Dari dekat nampak berkilat dan halus.

Oleh itu orang korea tak perlu menata rias wajah mereka seperti orang barat yang suka menempek berlapis-lapis alat mekap sehingga rupa sebelum dan selepas berbeza 200%. Orang korea menata rias muka dengan tipis dan gemar memaparkan kecantikan asli.

Nakkan kulit cantik dan sihat? Tiada jalan pintas. Jagalah kesihatan dan pemakanan. Seterusnya rajin-rajinlah menjaga kulit.

Tak guna kulit putih licin sehingga nampak urat hijau dengan menggunakan krim bermerkuri dan berhidroquinon jika akhirnya anda terlantar di hospital rosak hati dan buah pinggang akibat kesan sampingan krim muka.

Tak guna juga kulit tegang tetapi badan terbarai akibat tak jaga kesihatan, arteri penuh plak dan lemak tebal 6 inci di badan.

Jika sihat pasti cantik. Jika cantik belum tentu sihat. Ini kalau nak jadi cantik lah. Kalau tak nak cantik, tiada siapa paksa pun. (sumber: Hana Hadzrami)

loading...